John A Campbell, infobord aan de Trichterweg
![]() |
![]() |
![]() |
De laatste vlucht
De zondag dat het vliegtuig van John A. Campbell crashte, was kort na de Duitse inval in Nederland op 10 mei 1940. De Duitsers wilden vanuit het noorden een verrassingsaanval op Frankrijk lanceren. Voor een snelle opmars moesten de bruggen over de rivieren en kanalen intact blijven. De RAF besloot daarom de bruggen, waaronder die in Vroenhoven en Veldwezelt, te vernietigen. In de vroege ochtend van 12 mei voerde de RAF diverse aanvallen uit. Tijdens de laatste missie van de dag vloog flight officer John A. Campbell in een Hawker Hurricane om de Bristol Blenheim bommenwerpers te begeleiden. Om 10:10 uur raakte hij boven Luik in een gevecht met Messerschmittpiloot Hauptmann Adolf Galland. Galland schoot Campbell neer en beschreef deze overwinning later in zijn autobiografie (zie kader). Het vliegtuig van Campbell stortte in een tolvlucht neer. Hij overleefde de crash niet. In totaal verloren de Britten op 12 mei dertien Hurricanes.Daarbij kwamen vijf piloten om het leven. De bruggen raakten slechts lichtbeschadigd en de Duitsers trokken op door Eijsden. Campbell werd de dag erna begraven in een veldgraf naast zijn neergestorte vliegtuig, dat werd gemarkeerd met een houten kruis. Op 17 februari 1941 werd Campbell herbegraven op het kerkhof aan de Tongerseweg in Maastricht. Hij kreeg graf C.C. 140 in het gedeelte dat bestemd was voor gesneuvelde militairen uit het Britse Gemenebest. Postuum ontving hij het Distinguished Flying Cross voor zijn moed en dapperheid. Op de marmeren steen met het RAF-embleem staan zijn rang, naam, overlijdensdatum, en de tekst: “Greater love hath no man than this, that a man lay down his life for his friends” (Joh. 15:13).
Vanaf september 1939 opereerde het 87ste squadron van de RAF vanaf diverse vliegvelden in Noord- Frankrijk. De squadronspreuk luidde: Maximus me metuit.
Dit betekent: de meest krachtige vreest mij.
Wie was John A. Campbell ? Jack Campbell werd op 16 februari 1913 geboren in Nelson, Canada. Vóór WOII woonde en werkte hij in de zoutmijnen van Trail. Hij had een broer en vier zussen. In 1937 volgde hij een opleiding bij de Royal Air Force in Engeland en werd hij flight commander van het 87ste squadron en adjudant van zijn eenheid. Hij voerde meteen vanaf het begin van WOII missies uit in Frank rijk, Nederland en België. Hij was 27 jaar oud toen hij overleed.
UIT DE AUTOBIOGRAFIE VAN AANVALLER ADOLF GALLAND:
“lk vuurde mijn eerste salvo van een afstand die nog iets te groot was. lk zat pal achter mijn doelwit. Eindelijk besefte de arme drommel wat er aan de hand was. Hij probeerde me nogal onhandig te ontwijken, waardoor hij in het schootsveld van mijn vleugelman terechtkwam.
Na een tweede aanval raakte mijn tegenstander zonder richtingsroer in een vrille (tolvlucht). Er braken stukken van zijn vleugel af. Een nieuw salvo zou alleen maar zonde van munitie zijn.”
John Alexander Campbell vloog in een Hawker Hurricane Mark I met toestelnummer L-1790. De belettering was;
LK-cocarde-L van het 87e Squadron. Corarde is het ronde blauw-witrode herkenningsteken dat het om een Brits
vliegtuig gaat. De thuisbasis was het een vliegveld bij het Franse Senon.